City Stories nye kurs – Brugeren og historierne i fokus

Hvad sker der?

Der har været stille fra City Stories i noget tid nu, af flere årsager. Det seneste halve år har Mathias været på udveksling i Californien, hvor skole, arbejde og den store afstand har gjort nogle opgaver svære at løse sammen. Daniel og Anders har også haft andre opgaver at se til i Danmark og generelt har afstanden og de forskellige tidszoner gjort det lidt sværere at samarbejde.

I juli kom Mathias tilbage til Danmark og sommerferien var på sit højeste, derfor blev megen tid da dedikeret til intensivt arbejde med City Stories. Ikke bare udvikling på app’en, men også undersøgelse af markedet, konkurrenter og brugeradfærd. Vi havde her mulighed for at reflektere over mange ting omkring City Stories og vores kurs.

img_20160921_133610

Markedet

Denne sommer så vi Pokemon GO blive introduceret på det globale og danske marked. Denne lancering viste os en masse interessante faktorer, som vi hurtigt så paralleller til i City Stories konceptet. Folk var faktisk villige til at gå ud for at opleve/opdage/lege med deres telefon og en app. Det eksplorative, sociale, legende, som City Stories bygger på blev her bekræftet som noget folk faktisk gad at bruge og praktisere. Selv om der er stor forskel på at spille et spil i bylivet, og netop et så inkarneret og nostalgisk spil som Pokemon, tror vi stadig på at dette er et bevis på at folk faktisk har lyst til at interagere med teknologien ude i og omkring byen.

Et af de vigtige aspekter af Pokemon GO, hele det spilmæssige aspekt, eller gamification som det hedder i fagsprog, ser vi ligeledes som et vigtigt element der er værd at overveje i udviklingen af City Stories. Vores spekulationer har altid kredset om, hvad der skal til, for at folk gider bruge en app. Og netop gamification elementer synes at have en relevans. I den forbindelse har vi diskuteret mange funktionaliteter, som kunne tilføje mere spilmæssige eller konkurrencemæssige aspekter til City Stories, herunder:

  • Antal læste historier
  • Distance tilbagelagt med app’en
  • Antal likes modtaget/givet
  • Statistik på ens opdagelser

Disse skal naturligvis alle afprøves, for at be-/afkræfte deres effekt på oplevelsen af app’en. Generelt er brugerinddragelse kommet i meget højere fokus i vores udviklingsproces, som også er én lang læringsproces for os. Således gør vi os hele tiden erfaringer, baseret på vores fejl og succesoplevelser.

I løbet af sommeren og vores undersøgelse af markedet har vi ligeledes opdaget at vi ikke længere er alene om at arbejde med geolokal opdagelse. Der findes på markedet nu andre lignede tiltag, som er med til at påvirke hvilken retning vi forsøger at bevæge os, for ikke at overlappe med eksisterende tjenester. Blandt de mest markante kan nævnes AOA’s (Alt Om Aarhus) app, som indeholder et rigt arkiv over kulturtilbud i og omkring Aarhus, som var et af de behov City Stories håbede at kunne udfylde. Dette er dog meget passende afdækket i en afgrænset app, der kun varetager denne funktion. Således blandes dette ikke med anden data på forvirrende vis.

Historisk Atlas afdækker ønsket om at crowdsource historisk logging, geolokaliseret. Igen, en meget specifik funktion, som således afvikles på professionel vis, for dem som ønsker dette.

Tilbage står City Stories med en vision om at få folk ud og omkring og faktisk fysisk opleve noget. Men hvad skal man opleve, hvis man ved hvor de kulturelle tilbud findes, samt har en oversigt over hvor, hvad er sket, hvornår, på Historisk Atlas?

Vi står tilbage med det udokumenterede: Brugernes egne erindringer og oplevelser. Deres historier. Derfor er fokus nu at få folk til at fortælle disse historier, der hvor de har fundet sted. Således kan brugerne nu tilføje deres egne historier, i bedste facebook eller twitter ånd, men stadig kun på stedet, så de husker alle detaljer. Ligeledes kan andre også kun opleve historien på stedet, så de kommer i den rette stemning når de ser det. Om det er røgen fra en skorsten, der bidrager til stemningen i historien, eller den manglende brosten i belægningen, som blev smidt under en demonstration.

På denne front møder vi dog stadig konkurrence fra app’en Recho, som lader brugere indtale historier, geolokaliseret. Hos City Stories er vi dog stadig overbeviste om at vi kan producere en federe app, med flere muligheder, som i højere grad overlader formatet til brugeren, frem for at tvinge deres historier ned i 30-sekunders lydklip.

En anden spiller på markedet, er den efterhånden velkendte Jodel, som også tillader brugere at skrive geografisk afgrænsede historier. Men hvor Jodel mest et populeret af jokes og anekdoter, der konstant udskiftes, håber vi at City Stories kan indtage rollen som en indholdsmæssig storebror, hvor indhold ikke forsvinder og derfor også opmuntrer til bedre, længere og mere kvalitetsrige historier. For at relatere til noget alle kender, gastronomi, ønsker vi at være den solide og gode havregryn, i modsætning til fastfood alternativerne.

Det er altså efterhånden veldokumenteret på gennem forskellige medier, som blogge, Facebook, Twitter og Instagram, at mange har historier og oplevelser de gerne vil dele og i mange forskellige formater. Derfor vil vi også give muligheden for både at fortælle sin historie(audio), skrive den(tekst), eller repræsentere den visuelt(billede/video), enten mens den udspiller sig, eller blot med mediet som ramme for historien. Således kan man forevige omgivelserne for historien, i tilfælde af at de skulle forandre sig.

Vores håb er at folk således vil dele deres historier, hvor de er sket, og “gemme” dem her, så andre kan opdage og opleve dem, mens de bevæger sig omkring i bylivet. Om det er den hemmelige oprindelseshistorie om ens yndlingscafe, eller blot et minde om stedet hvor man mistede sin ene sko på en lidt for voldsom bytur.

Ideen om at brugerne afgør relevansen af historierne er bevaret, idet man stadig har mulighed for at stemme på indholdet, således at områder med mange historier, kan sorteres efter de mest spændende.

Planen

Nu er vi kommet ud på den anden side af sommerferien, og har efterhånden fået en god ide om hvilken vej vi vil gå, sådan som markedet ser ud nu. City Stories bliver fortsat en oplevelses app, hvor man fysisk er tvunget til at gå på opdagelse, for at udforske byens historier. Men hvor alternativer støtter sig til kultur og fakta-tjek eller begrænser sig til lyd, ønsker City Stories at give brugerne helt frit valg i deres tilføjelse af historier. Format, omfang og sandfærdighed er fuldstændigt overladt til brugerne.

I den sammenhæng har vi også valgt, efter 1½ års arbejde med dette, at gå væk fra Sejrs Sedler datasættet. Kvaliteten af datasættet appellerede ikke til brugerne i bybilledet. De færreste forstod hvad meningen med datasættet var, samt hvordan det var skabt. Indholdets diversitet og den svingende kvalitet, gjorde det svært at give et uniformt billede af historien igennem appen. Således besluttede vi at det var bedre at lade brugerne skabe det indhold de ønskede, og selv vælge hvad de ville se. Ved at lade alle tilføje hvad de ønsker, kan de selv definere hvordan tonen skal være, og hvilket indhold man bliver mødt af.

Det er dog stadig vores vision at sikre kvalitetsindhold, enten i form af studie-optagede historier, eller fact-tjek på særlige historier, således at en form for “ekstra godt” indhold kan findes i appen, mens at den primære drivkraft skal være brugerne selv, der kan tilføje i netop deres foretrukne format.

Vi har i løbet af det sidste år gjort os mange erfaringer omkring hvordan vi bedst arbejder sammen i teamet bag, og derfor er vi med den nye kurs også klar men helt ny arbejdsplan. Efter Mathias og Anders er begyndt på deres kandidat på ITU i København og Daniel fortsætter på Aarhus Universitet, er det vigtigt at samarbejdet vedligeholdes, så udviklingen kan fortsætte. Gennem en klar strukturering af arbejdsrutiner på ugentlige skype-møder, sikres opgavefordelinger inden for markedsføring, udvikling, design, virksomhedsdrift og -styring. Ligeledes dedikeres to weekender månedligt til fysisk at arbejde på City Stories, skiftevis i København og Aarhus.

20160917_134949

Hvor langt er vi

Baseret på vores målsætninger, erfaringer og seneste tids intensive arbejde, håber vi stadig at vores vision om at have et produkt klar til 2017 kan holde. I øjeblikket arbejder vi hårdt på at finde ud af hvordan vores ressourcer bedst kan anvendes i forbindelse med markedsføringen af app’en, når den er klar. Ligeledes forsøger vi at finde den rette målgruppe til at teste tidlige versioner af app’en. I den forbindelse er man velkommen til at kontakte os på Facebook, Twitter eller mail, hvis man ønsker at være blandt de første der kan prøve app’en og være med til workshops hvor man får indblik i vores arbejde og mulighed for at påvirke app’ens udformning.

Der ligger endnu en del udviklingsarbejde foran os, for at sikre den ønskede oplevelse med app’en. Vi har en række bugs der driller og generelt tager det bare lang tid at lave en app. Men vi knokler på og bliver hele tiden bedre. Derfor er vi også altid åbne for at snakke med interessenter. Om du er offentlig myndighed der finder projektet interessant, privatperson der bare er nysgerrig eller en historiefortæller det tror City Stories er det rette format at udgive dine historier på, så kontakt os.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.