City Stories tager til LA

Eller nogen af os gør i hvert fald. Jeg (Mathias) er taget på study abroad-ophold i USA, hvilket har givet mig chancen for at opleve startup-kulturen og it-branchen i mulighedernes land.

venice

Store drømme og startups

Jeg har været i LA i to måneder nu og jeg har mødt rigtig mange mennesker. De fleste af dem har også ideen, som inden længe vil sikre dem millioner. Det spænder fra ”det nye Apple inden for bærbar udendørselektronik” til apps som skal sørge for at du ikke får børn med en fætter eller kusine (og ja, det er åbenbart et problem).

Jeg er blæst tilbage og overordentlig imponeret over den sprudlende selvtillid som jeg oplever herovre. Som aarhusianer opvokset i jantelovens epicenter, finder jeg det meget fascinerende, hvordan folks gå-på-mod driver dem til at forfølge deres drømme. Og mange drømme er også gået i opfyldelse netop her, særligt inden for populærkultur og it-industrien. De historier, vi sjældent hører, er drømmene som ikke gik i opfyldelse. Og dem ser jeg også mange af; hjemløse, unge mennesker som kæmper for at betale huslejen og midaldrende mænd forgældet af forliste forretningseventyr. Men der er helt sikkert noget at lære, og atmosfæren emmer af kreativitet og foretagsomhed. Google, Snapchat og små innovative it-start ups holder til i Venice Beach, hvor optog, gademusikanter og skæve skatere pryder den imponerende strand og tilhørende Boardwalk.

LA Travel & Adventure Show

Jeg var for nylig deltager til Los Angeles Travel & Adventure Show, som er en stor international kongres hvis formål er at forbinde rejsende, guides og forretningsfolk på kryds og tværs. IMG_0593

Til stede var rejseagenter i diverse formater, både dem som tilbød mere traditionelle rejsepakker, men også de personlige rejseagenter, som kan hjælpe med planlægningen af din perfekte rejse.

Foruden dette var der også en række nye digitale services, som kan inspirere, forbinde og guide dig på din rejse.

Hommily

Hommily stand

Hommily er en LA-baseret startup som vil formidle kontakten mellem rejsende og lokale. Konceptet går ud på at man kan blive ”hommies” med hinanden og at rejsende kan betale lokale for at deltage i diverse aktiviteter. I Californien kan nævnes surfing, camping og adskillelige sportsturneringer som nogle af de højst rangerende. Man kan som hommie oprette en aktivitet, og så kan andre hommies betale for at deltage i denne aktivitet. I øjeblikket tager Hommily ingen andel, men de planlægger at tage 12 % fra starten af 2017.

Ideen udspringer fra UCLA og er opstået mellem en gruppe udvekslingsstuderende. Deres CEO, som er en kinesisk udvekslingsstudent, fortalte at de selv havde manglet noget at lave og nogen at hænge ud med, hvorfor de besluttede at lave en forretning ud af det. De har modtaget over $2.000.000 fra venture-kapitalister i Californien og arbejder i øjeblikket på at udbygge deres brugerbase, der i skrivende stund ligger på omkring 2000 hommies fordelt over hele verden.

Et lignende koncept, også fra LA, er budday, der ligeledes ønsker at forbinde rejsende med lokale; ”buddy for a day”. Budday har mere fokus på mødet mellem mennesker og indsigt i fremmede kulturer prioriteres over aktiviteten: ”We give local knowledge a face and aspire to connect people with similar interests” (Wheaton Mather, CEO budday).

Latitudetours

Et interessant koncept som har ligheder med City Stories er Latitudetours. Ideen er at lokale guides kan indtale en guidet tur rundt i deres by, hvorved det som bruger bliver muligt at ”go at your own pace”. Forretningsmodellen går ud på at brugere betaler for at have adgang til guidede ture i en specifik by. Størstedelen går til guiden mens en andel går til Latitudetours. Ideen udsprang blandt en gruppe MBA-studerende fra The Valley, en bydel i det nordlige LA, som ville gøre folk fri fra store grupper primært bestående af kamerabehængte japanere, tarvelige guides med uforståelige franske accenter og ugudelige tidspunkter, der gør tømmermænd ugidelige.

Et lignende koncept er det San Francisco-baserede Detour som også tilbyder guidede audio tours. Forskellen på de to koncepter er at Detours laver instruerede scener, som sikrer en meget høj og kontrolleret kvalitet på deres ture. Latitudetours lader derimod lokale guides fortælle historien og står derfor ikke selv for at skabe deres indhold.

Rejsekulturen

Mulighederne for at rejse synes uendelige, og vi har bedre forhold end nogensinde før for at opleve de obskure afkroge af verden, hvad enten det er en badetur i buckets på thailandske strande eller en salsa-inspireret dans i Mellemamerika.

Dette skyldes ikke blot en forøget eventyrlyst hos mennesker i det 21. århundrede, men bliver muliggjort af både økonomiske og tekniske forhold. Flybilletter har aldrig været billigere, hvilket i høj grad kan tilskrives søgemaskiner, som opsamler billetpriser på tværs af flyselskaber og presser priserne. En af de større spillere på området er danske Momondo, hvis marketing-strategi de seneste år har været at sætte brugere i forbindelse med nye indtryk og oplevelser. Med slogans som ”stay curious” og ”your travel search” er de ikke blot en portal for billige flybilletter, men din mulighed for at blive et rigere menneske. Fantastiske billeder fra smukke, storslåede og spændende steder i verden krydret med tonebevidst voice-over fremstiller Momondo som din personlige rejseagent.

Men Momondo er ikke den eneste derude, der vil hjælpe dig med at opleve verden. Lonely Planet, Tripadvisor og diverse rejse-blogs vil alle guide dig til at finde de rigtige steder og møde de rette mennesker.

Airbnb’s lancering af Neighborhoods er på samme måde et forsøg på at guide rejsende til at besøge de rigtige steder, og i forbindelse med deres opkøb af den San Francisco-baserede startup Localmind er det tydeligt at Airbnb satser massivt på lokal viden. Localmind er en form for digital Q&A (spørgsmål og svar), hvor man som bruger kan stille spørgsmål baseret på ens lokation og få svar fra lokale.

En af de trends som vi ser i de tidligere nævnte koncepter er den som for alvor tog fart med Uber og Airbnb; deleøkonomien eller peer-to-peer. Uber, Airbnb og Hommily er eksempler på virksomheder, som baserer deres indkomst på formidling af kontakt, og de sælger eller producerer altså ikke produkter i traditionel forstand. Grundlæggende for modellen er at brugere køber direkte af hinanden og går uden om de store firmaer, hvilket ofte gør det billigere for forbrugeren; Airbnb er sammenlignet med det gennemsnitlige hotel 41 % billigere ifølge denne rapport fra Concur. Traditionelle taxa’er, hoteller og guidede ture bliver udfordret af services som Uber, Airbnb og Hommily, som sammen med billige flybilletter er med til at sænke den overordnede pris på vores rejser. Kombineret med let adgang til information omkring de steder, vi besøger, har det aldrig været hverken billigere eller lettere at rejse.

City Stories i rejsekulturen

Og hvor er City Stories’ plads i rejsekulturen? Vores vision er at give rejsende, såvel som lokale, et unikt indblik i historier og oplevelser, som har fundet sted, hvor de er; en rejse tilbage i tiden. Vi tror på at dette kan give folk en fornyet forståelse for tilværelsen og arbejder for at forbinde mennsker, tid og sted på en ny, sjov og engagerende måde. En platfrom hvor brugere på samme tid kan udforske og skabe historien.

Vores forestående mission er at engagere aarhusianerne til at tage del i City Stories, gå på opdagelse i Aarhus og blive turist i egen by.

Den 31. marts starter vi en beta-runde, hvor en gruppe mennesker fra Aarhus vil teste app’en og give os feedback baseret på deres oplevelse. Dette vil give os indsigter til at forbedre konceptet, som du snart vil have muligheden for at blive en del af. Hvis du har lyst til at få information om City Stories, så tilmeld dig vores nyhedsbrev her :)

Varme hilsner fra Californien!

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.